Monday, August 9, 2010

- katakan tidak pada r0kok ea insan yang aku chentai

Huh, mari berkongsi cerita... belia benci dadah.. hahaa bkn2 belia benci r0kok.

- BUkan benci per0kok tp lg sayang klu mampu behenti mer0kok btul x ;D , pecaya atau tidak mer0kok membahayakan insan yang menghidunya. 

- Hari ini, mer0kok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita, sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu n0rma yang membanggakan. Anggapan palsu ini terhasil apabila g0longan yang mudah terpedaya dengan budaya asing, terutamanya yg dipaparkan melalui media massa, ingin pula bergaya demi mencapai status kecanggihan serta keunggulan yang k0nonnya dikaitkan dengan mer0kok. Malah tabiat suka meniru dan menyeleweng dari jalan yang benar adalah sesuatu yang kian menguasai anak-anak kaum Muslimin di zaman ini.

Hadith Rasullullah s.a.w. :
1. "Bezakan diri mu dari kaum Musyrikin" ( Al-Bukhari & Muslim)
2. "Bukan dari g0longan kita, siapa yang menyerupai orang yang bukan dari kita. Jangan mengikut-ikut kaum Yahudi dan Nashrani" (At-Termidzi)
3. "Barangsiapa yang meyerupai sesuatu kaum, maka dia terkira dari g0longan itu" (Abu Daud)




Si per0kok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap r0kok.
Asap r0kok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki r0ngga mulut dan hidung melalui ker0ngkong ke paru-paru. Kandungan asap r0kok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini. Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, ker0ngkong, paru-paru dan barah. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan mer0sakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru. Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima. 



Asap r0kok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas. 


Racun dalam asap r0kok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin, bukan saja memberi sifat ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Ia juga mer0sakkan dinding arteri dan akan memudaratkan 0rgan berkaitan. 




Kesan ini, dalam jangka panjang, akan menyebabkan simpt0m kebas pada kaki, jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki, serangan penyakit jantung dan sebagainya. 

Racun r0kok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap r0kok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing. 




Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu.

Kesan Asap Rokok Terhadap Isteri Perokok Adalah :

Melahirkan bayi yang kurang berat badan
- Melahirkan bayi yang tidak cukup bulan
- Lebih terdedah kepada kanser
- Mengurangkan kesuburan dan putus haid awal 

Kesan Asap Rokok Terhadap Anak Perokok :

- Lebih mudah mendapat lelah
- Mendapat jangkitan paru-paru
- Pertumbuhan paru-paru kanak-kanak terganggu
- Mudah menjadi perokok ap
abila dewasa kelak

penyakit ini amat d takuti kan...  jadi lu fikir laa sendiri. 




kalau sayangkan keturunanmu, berubahlaa...



keturunan atau baka yang baik sifat dan kesihatannya, 
terletak pada lelaki atau wanita yang menjaga setiap tingkahlakunya...




sayangilaa anak anda... sayangilaa isteri anda fikirkan laa...






sayangilaa diri sendiri, fikirkanlaa jalani kehidupan yang sihat.
- jangan tunggu lagi...-

2 comments: